AYP persian - تمرینات پیشرفته یوگا دروس اصلی
      ayppersian.com      
           
             
             
   

تمرینات پیشرفته یوگا دروس اصلی

 

 

 

 

 

بعدی | قبلی

 

 

درس 224 پرسش و پاسخ - کچاریِ بی اختیار و جلوه های بصری

 

 

نویسنده: یوگانی

 

تاریخ: شنبه 14 آگوست 2004، ساعت 7:25 صبح

 

 

* به خوانندگان جدید توصیه می شود که خواندن مطالب را از ابتدای بایگانی دروس (درس اول، "این بحث برای چیست؟") آغاز نمایند. چرا که دروس قبل، پیشنیازی برای این درس محسوب می شوند.

 

 

پرسش: من جدیدا از یک دوره بازآموزی معنوی (Retreat) در هند فارغ شدم. تجربه ای عجیب باورنکردنی. سعی کردم در تمرینات آنجا خودگامی را بکار گرفته و تا حد امکان مراقبه هایی سبک (بدون فشار) انجام دهم. (بیشتر مواقع از مانتراهای پیشرفته یا هر تمرین پیشرفته دیگری پرهیز میکردم). اما باز هم تجارب بنحو مقاوت ناپذیری شدید بودند. سکوت و مراقبه درونی، هر لحظه هجوم میاورد. یکی از تجارب چشمگیر این دوره که متوجه آن شدم، تحقق و درک سطح جدیدی از کچاری بود. من زبانم را عمیق تر از پیش به عقب غلطانده و در کام نرم فرو میبردم که ناگهان با نقطه ای وجدآور (اکستاتیک) و غیر قابل تصور مواجه شدم. احساسی که هرگز نمیتوانستم تجسم کنم. هرچند که بعد از گذشت لحظاتی، این ورود را متوقف کردم چراکه احتمالا بدلیل "وارونه شدن عملکرد"، زبان در وضعیتی بسیار مشکل سازی قرار میگرفت. من هنوز هم علائم نامطبوعی در زبان داشته و حس میکنم تا حدی سست و ضعیف شده است. آیا این سطح از ورود زبان به حفرۀ کام شامل مرحلۀ دوم کچاری میشود؟ 

 

همچنین برخی تجارب چشمگیر دیگری مرتبط با چشم سوم دارم: یک شب درحالیکه در بستر (کاملا با چشم های باز و بیدار) دراز کشیده بودم، نقطۀ درخشانی در حاشیۀ میدان دید من ظاهر شده و به آهستگی بسمت مرکز این کانون منتقل و درست در وسط آن آرام گرفت. ناگهان شکل قلب مانند پیدا کرده و هاله ای رنگارنگ، تار و مبهم گرفته و سپس تاحد زیادی با درون رفتن، وضوح رنگ های آن بیشتر شد. من سرم را کمی چرخاندم، که برای اندک زمانی محو و مجددا ظاهر شد. جهت نگاهم را تغییر دادم، اما مجددا ظاهر شد. چشمهایم را بستم، با اینحال کماکان برای لحظاتی در نقطۀ مذکور ماندگار بود تا سرانجام محو شد. دیشب نیز واقعۀ مشابهی برایم رخ داد.

 

از نظر شما مفهوم این قبیل رخدادها چه میتواند باشد؟ آیا این جلوۀ بصری در حال کار روی چشم سوم است؟ دفعۀ بعدی که حادث شد من چه کاری باید انجام دهم؟ آیا راهکارهایی برای داشتن بیشتر این تجربه و وسعت گرفتن آن وجود دارد؟

 

پاسخ: خوش آمدید. بنظر میرسد که شما از سفر خود به هند، پیشرفت شگرفی به ارمغان آورده اید.

 

در مورد کچاری، گرایش یوگای خود به خود در شما بقدر کافی قوی بوده است تا زبان شما حتی بیش از قبل به عقب غلطیده و کشیده شود. اگر نوک زبان به مرز کام سخت و نرم برسد درواقع به ناحیه ای دست یافته اید که درست در زیر تیغۀ میانی و پسینِ بینی واقع است. ناحیه ای بسیار حساس. این حساسیت حتی میتواند در نفوذ عمیق بسمت کام نرم و گلو بیشتر نیز گردد. اما تیغۀ پَسین و میانی بینی (واقع در بالای آنها) نقطۀ کانونیِ تجربۀ اکستاتیک است. پس از آنکه شما به پشت کام نرم راه یافتید (مرحلۀ 2 کچاری، به درس قبلی از دروس اصلی 223# و درس 34# تانترا مراجعه کنید)، زبان برای بالا رفتن آزاد بوده و در آن نواحی حساسیت باورنکردنی و بمراتب بیشتری را تجربه خواهید کرد که هرگز با حساسیت مراحل پایین کچاری یکسان نیست. مشتاقانه در انتظارم که در آینده ای نزدیک چنین تجربه ای را از شما بشنوم!

 

در ضمن، سعی کنید خیلی بلحاظ تمرینی به خود فشار نیاورید. امری که قبلا نیز درباره آن شنیده اید؟

 

اصولا جلوه های بصری مرتبط با چشم سوم در حین پالایش سوشومنا (عصب نخاعی) رخ میدهند. برخی از افراد بمحض یادگیری تنفس ستون مهره ای چنین تجاربی را آغاز میکنند. نوع متداول این تجربیات عبارت است از رویت تونل با ستاره ای در انتهای آن در مقابل ابروها. این اغلب اولین تجربۀ بصری است که بصورت دایره ای با نقطۀ درخشان در مرکز رویت میشود. سایر مکاشفات بصری نیز در اشکال متنوعی میتوانند ایجاد گردند. همانطور که برای شما ایجاد شد. بد نیست مجددا دروس 92# و 179# را مطالعه کنید. در این دروس راجع به جلوه های بصری توصیه های خوبی ارائه شده است. هیچگاه در آنها غرق نشده و در ایجاد آنها زیاده روی نکنید. اگر شما واژۀ مکاشفات (Scenery) را در فهرست موضوعی سایت کلیک کنید به مجموعه ای از دروس مرتبط با جلوه های بصری دسترسی خواهید یافت. هرچقدر که پیشرفت بیشتری داشته باشیم، اینگونه جلوه های بصری بیشتر رخ خواهند نمود. خوشبختانه تا رسیدن به آن سطح از تجارب، ما بیشتر و بیشتر در سکوت درونی ریشه دوانده و خواهیم توانست در برابر تحریک احتمالی و غرقه شدن در آنها مقاوت کنیم. جلوه های بصری از نشانه های پیشرفت هستند. اما عامل پیشرفت بشمار نرفته و روشن بینی بحساب نمی آیند. از آنها همچون مناظری در امتداد جادۀ روشن بینی لذت برده و (برای تداوم تمرین) الهام بگیرید. آنگاه قادر خواهید بود که با توان بیشتری بر روی تمرینات تمرکز کنید. تمریناتی که استحاله (دگرگونیِ) مداومِ سیستم عصبی را رقم خواهند زد. به پیش روید!

 

 

استاد در درون شماست.

 

توجه: برای مباحث بیشتر مرتبط با کچاری به کتاب "آساناها، مودراها و بانداها" مراجعه کنید.

بعدی | قبلی

  ayp


ayp ayp ayp
ayp ayp ayp

دروس کلیدی
 
             
             
             
   


ayp ayp ayp ayp ayp ayp ayp